...,, Rzeczywistość, którą mamy dzisiaj jest tylko jedną z możliwych’’...
Naczelnym celem procesu wychowania i kształcenia jest stworzenie sylwetki ucznia, który na miarę swojego wieku, jest:
Samodzielny, zaradny, otwarty, co oznacza, że:
· jest ciekawy świata i korzysta z różnych źródeł wiedzy,
· poszukuje nowych obszarów swojej działalności,
· potrafi samodzielnie stawiać sobie pewne cele,
· umie ocenić szanse realizacji różnych pomysłów.
Odpowiedzialny, obowiązkowy, solidny, co oznacza, że:
· najczęściej zachowuje się zgodnie z oczekiwaniami szkoły i domu rodzinnego, a przypadki swego złego zachowania umie poddać krytycznej refleksji i nie powtarzać błędów,
· przestrzega zasad wymiany opinii i kultury dyskusji,
· nie budzi zastrzeżeń jego wygląd zewnętrzny, higiena osobista i dbałość o zdrowie,
· sprawnie współdziała z innymi na terenie klasy, szkoły i poza nią, realizując wspólne zadania.
Uczciwy, prawdomówny, co oznacza, że:
· w pełni docenia znaczenie zaufania w kontaktach między ludźmi,
· umie trafnie rozróżnić osoby godne zaufania i niegodne zaufania,
· w przypadkach konfliktowych wybiera drogę szczerości i prawdomówności.
Kulturalny, taktowny, szanujący innych, co oznacza, że:
· cechuje go takt i kultura osobista,
· ze zrozumieniem traktuje różnice wynikające z niejednakowych możliwości, motywacji i odmienności kulturowej ludzi,
· umie dokonywać trafnych wyborów w sytuacjach trudnych,
· potrafi słuchać opinii innych,
· potrafi właściwie korzystać z dóbr kultury i wyrażać szacunek dla tradycji i symboli narodowych i religijnych własnych i cudzych.